| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Owe Jørgensen
Ble Medlem: 20 Nov 2009 Innlegg: 21
|
Skrevet: Man 08 Feb, 2010 19:41 Tittel: Innkjøring av motor
|
|
|
Sitter og plundrer litt med motoren på modellen min, og skal til med å kjøre den inn. Etter å ha lett litt på nett om dette, fant jeg ut at det er like mange meninger om dette som det er søketreff.
Er det noen av dere som har noen erfaringer å dele? |
|
| Til Toppen |
|
 |
THK Thvedt
Ble Medlem: 05 Jan 2010 Innlegg: 41 Bosted: Vestlia - Trondheim
|
Skrevet: Man 08 Feb, 2010 21:12 Tittel:
|
|
|
Hjelper jo litt om du sier litt hva slags motor det er snakk om, og hva den skal brukes til
Da jeg hadde glow-motor, passet jeg på å kjøre den inn på tomgang uten motstand på drevet ("frihjul") 2 tanker med fuel. Og kjørt forsiktig et par tanker til.
Jeg har iallefall lært at det er svært viktig for glowmotorer å kjøres inn! Og konsekvensene av å ikke kjøre inn var en stor sannsynlighet for skjært motor.
Desverre har jeg ingen erfaring med å ikke kjøre inn motor. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Man 08 Feb, 2010 21:40 Tittel:
|
|
|
Er snakk om en Kyosho .52 4-takts motor. Skal brukes på en søt, liten Supermarine Spitfire 40.
Jeg har til nå slitt litt med å finne en brukbar mixturesetting som tillater kjøring på idle, men jeg har klart å finne en brukbar innstilling.
Skal prøve meg frem på lavt turtall. Det er også noen meninger der ute om at break-in trenger at du får varme i motoren, og at idle derfor ikke duger. Stemmer dette?
PS: "(...) dessverre ingen erfaring med å ikke kjøre inn motor"?  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Geir Dyrdal Nestleder

Ble Medlem: 17 Jan 2008 Innlegg: 191 Bosted: Trondheim
|
Skrevet: Man 08 Feb, 2010 23:56 Tittel:
|
|
|
Det stemmer nok at du må ha varme i motoren. Mitt forslag er som følger:
Bruk anbefalt propell, og sett høy- og lavnål til fabrikkoppsett. (1,5 runde ut)
Start motor, og trottle opp, og juster høy-nåla ut slik at motoren går rikt på full gass. Juster så nåla inn mot optimalt, så turtallet øker, kjør slik noen sekunder, og skru nåla ut igjen, så motoren går rikt igjen og kjølner ned litt. Gjenta dette ett par ganger i minuttet til du har brukt opp en tank med fuel. Bare hold full gass hele operasjonen.
Resten av innkjøringa gjør du under flyging. Pass bare på at du justerer motoren litt for rikt de første turene. Og husk også å justere lav-nåla. Den virker inn på hele registeret. Og da vil du nok få en fin tomgang også.  _________________ Geir Dyrdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
Trond Dullerud

Ble Medlem: 10 Mar 2007 Innlegg: 256 Bosted: Klæbu
|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 08:26 Tittel:
|
|
|
Følg Geir sitt forslag. Men ikke magre motoren lenge om gangen i starten.
Har kjørt inn flere titalls motorer, og ikke ødelagt noen. _________________ Trond Dullerud
Klæbu |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 09:59 Tittel:
|
|
|
Tusen takk for tips og innspill!
Et litt annet spørsmål jeg også har, er om dere bruker låsemutter eller noe annet for å få propellen til å sitte? Jeg har opplevd at propell og spinner har løsnet, og nesten havnet over muren til naboen (tunga kretsfengsel).
EDIT: En noenlunde lei formulering av meg, dette her. Mener låsemutter i tillegg til festemutter på propellerakslingen.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
John Erik Hembre Moderator

Ble Medlem: 27 Apr 2007 Innlegg: 155 Bosted: Malvik(2,4GHz)
|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 13:02 Tittel:
|
|
|
| Owe Jørgensen skrev: | Tusen takk for tips og innspill!
Et litt annet spørsmål jeg også har, er om dere bruker låsemutter eller noe annet for å få propellen til å sitte? Jeg har opplevd at propell og spinner har løsnet, og nesten havnet over muren til naboen (tunga kretsfengsel).
EDIT: En noenlunde lei formulering av meg, dette her. Mener låsemutter i tillegg til festemutter på propellerakslingen.  |
Låsemutter er lurt
Propell løsner når firetaktere er for magert justert. Motor slår kontra og kaster det som er på akslingen.
Låsemutter gir ingen garanti for at ikke propell og spinner løsner, men en garanti for at du slipper å gå til naboen å hente de  _________________ _______________
John Erik Hembre |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 13:20 Tittel:
|
|
|
| John Erik Hembre skrev: |
Låsemutter er lurt
Propell løsner når firetaktere er for magert justert. Motor slår kontra og kaster det som er på akslingen.
Låsemutter gir ingen garanti for at ikke propell og spinner løsner, men en garanti for at du slipper å gå til naboen å hente de  |
Da skal jeg sette på en låsemutter.
Jeg skrudde nåla opp 2 omdreininger, og nedjusterte til 1,5-1,7 omdreininger. Skal være litt mer forsiktig denne gangen.
Kommer sikkert med flere spørsmål her når jeg skal stille lav-nålen. Og mens jeg er inne på dette med nålene: Jeg har forstått det rett når jeg sier at høy-nålen er den jeg vrir metningen på, og lav-nålen er den jeg må bruke skrutrekker til? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Geir Dyrdal Nestleder

|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 15:42 Tittel:
|
|
|
Det er helt riktig det med nålene. Skrutrekker på lavnåla.
Lavnåla kan du finjustere etter den første innkjøringa. Da trimmer du tomgang til 2000 omdr. Skru så inn lavnåla til turtallet øker, og du finner høyeste turtall på tomgang. Skru deretter nåla 1/8 runde ut, og trim gassen ned til laveste tomgang.
Så må du gi full gass, justere høynåla igjen til høyeste turtall, og litt tilbake, så motoren går litt feit.
Prøv nå fra tomgang å gi hurtig full gass. Hvis motoren går jevnt og raskt opp, med litt røyk, er alt i orden. Hvis den hoster eller dør ut, skru LAVNÅLA ytterligere 1/8 runde ut, og prøv igjen. Det vil sannsynligvis nå funke bra.
Lykke til  _________________ Geir Dyrdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 16:49 Tittel:
|
|
|
Da har jeg prøvd å følge rådene her inne, og jeg har kommet fram til at motoren faller ned til lavt turtall, totalt uresponsiv på throttle, og dør etter ei stund. Dette skjer mens jeg har moderat og/eller høyt turtall på motoren. Blandingen er noe rik, vel og merke.
Batteriet til starteren begynner vel også å bli flatt, så jeg gir meg for i dag.
Tusen takk for alle tips så langt  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Geir Dyrdal Nestleder

|
Skrevet: Tir 09 Feb, 2010 19:22 Tittel:
|
|
|
Det er ikke blitt nevnt, men husk at all justering må foregå uten gløderen på...
Strever du, begynn på nytt med fabrikkoppsett igjen.
Nålene er veldig følsomme, og 1/8 runde er maks du må justere i slengen.
Motoren skal uansett fungere med nåla på 1,5 runde ut. Vær varsom når du skrur nåla til bunns, ikke bruk makt, da ødelegges konusen i dysa, og
blandingsforholdet blir feil. _________________ Geir Dyrdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Fre 12 Feb, 2010 13:16 Tittel:
|
|
|
Hei igjen.
Jeg sliter med stadig hikke i motoren. Jeg tror noe av det kan skyldes at jeg ikke kjører den inn med cowlen på, og at throttle pushroden ikke er festet godt nok til servoarmen slik at lufttrykket og vibrasjonen fra motoren lirker motoren mer eller mindre tilbake til idle.. Alternativt mistenker jeg at jeg har en for kald glowplug..
Uansett, tipsene om justering har hjulpet en god del, og jeg har fått motoren til å kjøre veldig mye lunere enn tidligere. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Geir Dyrdal Nestleder

|
Skrevet: Fre 12 Feb, 2010 17:22 Tittel:
|
|
|
Regner med motoren din henger opp/ned, og da kan det være vanskelig å få ultralav tomgang. Men varmere plugg eller onboard glow-system hjelper.
Viktig å ikke ha slark i overføringer ja
Kjøring uten cowling bruker ikke ha noe å si.... _________________ Geir Dyrdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
Owe Jørgensen
|
Skrevet: Lør 13 Feb, 2010 00:23 Tittel:
|
|
|
| Geir Dyrdal skrev: | Regner med motoren din henger opp/ned, og da kan det være vanskelig å få ultralav tomgang. Men varmere plugg eller onboard glow-system hjelper.
Viktig å ikke ha slark i overføringer ja
Kjøring uten cowling bruker ikke ha noe å si.... |
Joa, det er invertert oppheng.
Nå har jeg jo alltids muligheten til å starte motoren med glowdriver og ta den av etter litt fresing på høyt turtall, men det er det at motoren gir opp når jeg kommer under halv throttle uten glowdriver. Med glowdriver går den for det meste fint, med noen småekle host på høyt turtall (derav propellkastingen).
Jeg venter på å få tilbake et onboard glow-system som jeg fikk dead on arrival, så så fort det er på plass, blir det nok andre boller.
En annen ting, kanskje litt off-topic, er om noen har erfaring med å montere en egen refuelconnector (med skruventil) for å gjøre det lettere å refuele? |
|
| Til Toppen |
|
 |
Geir Dyrdal Nestleder

|
Skrevet: Lør 13 Feb, 2010 00:44 Tittel:
|
|
|
Hvis motoren er så vanskelig uten gløder, er det nok noe muffens...
Virker som den får alt for mye fuel.
Er litt usikker på hva slags lav-nål du har, men den kan være reversert, slik at du er helt i den andre enden av skruinga...
På min ASP( som er en OS-kopi) må nåla skrues helt UT,(uten at det går an å ta den helt ut) og så skrues INN 1,5 runde.
Har en mistanke om at du har samme system....
Ikke helt sikker på hva du mener ang. fueling, men en slik fra smallsize gjør det hele veldig enkelt...
http://shop.smallsize.no/product_info.php?products_id=2637&osCsid=676611c96dc81f453608c7bbddeff446 _________________ Geir Dyrdal |
|
| Til Toppen |
|
 |
|